Ligelønsguiden til virksomheder

Guidens forside

Selv om mænd og kvinder er meget ligestillet på det danske arbejdsmarked, har Danmark stadig et meget kønsopdelt arbejdsmarked med store forskelle i kvinder og mænds gennemsnitsløn. Der er stadig brug for en ekstra indsats - også gennem en bevidst og aktiv indsats på den enkelte virksomhed.

Ligelønsguiden viser nye veje til, hvordan man på den enkelte virksomhed bl.a. gennem dialog og samarbejde kan arbejde for at fremme ligeløn mellem køn. Guiden peger på 8 indsatsområder, der har direkte eller in­direkte indflydelse på kvinder og mænds løn:

  • Kortlægning af løn
  • Det kønsopdelte arbejdsmarked
  • Personalepolitik
  • Arbejdstid og fleksibilitet
  • Arbejdspladskultur
  • Rekruttering af medarbejdere
  • Efteruddannelse
  • Ledelse og karriere

Ligelønsguidens formål er at give et indblik i nogle af de mekanismer, som er årsag til, at der i Danmark stadig ses store forskelle i kvinder og mænds gennemsnitsløn. Guiden samler viden, synspunkter og praktiske anvisninger til, hvordan virksomheder, tillidsrepræsentanter og medarbejdere kan tage del i arbejdet med lige løn.

Ligelønsguiden giver også inspiration fra 9 kendte virksomheder, som allerede har gjort en forskel: TDC, Arriva Skandinavien A/S, Metro Service A/S, Falck Danmark A/S, Adecco, Danske Spil A/S, Hewlett-Packard, IKEA Danmark og Leaf Danmark A/S.

Ligelønsguiden er blevet til i samarbejde mellem Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Landsorganisationen i Danmark (LO), Beskæf­tigelsesministeriet og Ligestillingsafdelingen under Minister for ligestilling.

Hent udgivelsen her: Ligelønsguiden (.pdf)